تاریخ خبر:۱۳۹۶ دوشنبه ۱ خرداد | انتشار دهنده: مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری کاشان |
چاپ خبر

"مصاحبه اختصاصی"

گفت و گوی مشروح با مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری

مدیر عامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان از وضیعت ایمنی و آمادگی شهر در برابر حوادث سخن گفت.

 لباس سپید نجات بخشی بر قامت سرخ جامگان کاشانی

 مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری کاشان از افزایش 9 درصدی نجات یافتگان و کاهش 22 درصدی تعداد جان باختگان ناشی از وقوع حوادث و آتش سوزی ها در این دیار خبر داد.

 شاید مشاغل زیادی در یک جامعه وجود نداشته نباشند که عموم شهروندان آن اجتماع، به صورت یکپارچه با شنیدن نام آن کلاه احترام از سربردارند و با دیدن لباس‌اش، تبسم رضایت بر سیمای خویش بنشانند.

پیشه‌هایی که بیش از «حرفه» بودن، همراه با حرف عشق عرضه می شوند و کسوت هایی که فراتر از مال و ثروت مادی با جان و سرمایه معنوی پیوند خورده‌اند.

 «آتش نشانی» بدون شک یکی از همین مسئولیت های مقدس و البته محبوب در نزد جامعه است آنانی که نه تنها با آب شهامت به مصاف شعله های سرکش می روند بلکه با کمند تعهد، موج های طغیانگر را نیز رام می کنند{چنانکه در حادثه اخیر سیل کویر این اراده خستگی ناپذیر بر همگان اثبات شد}.

روزهای پرحادثه بهانه خوبی مهیا کرد تا با مدیرعامل سازمان آتش نشانی کاشان هم سخن شویم و نقطه نظرات وی را از وضعیت ایمنی و آمادگی شهرمان برای مقابله با حوادث غیرمترقبه جویا شویم.

محمدمسعود چایچی در ابتدای این گفت وگو  نگاهی اجمالی نسبت به آمار آتش سوزی ها و حوادث در سال 96 داشت، نگرشی مبتنی بر تحلیل و البته مقایسه!آنچه می خوانید بخش نخست مصاحبه مشروح مرد سرخ جامه کاشانی در این باره است:

 

افزایش 9 درصدی حوادث و 2.3 درصدی آتش سوزی ها:

 این آمار که در مجموع افزایش حدود 7 درصدی حادثه به طور کلی را نشان می دهد به نوعی می تواند نشانگر افزایش آگاهی مردم نسبت به وظایف آتش نشانی به خصوص در حوزه مقابله با حوادث باشد به این مفهوم که بخشی از جامعه از تنوع و تعدد مسئولیت‌های حوزه ایمنی مدیریت شهری اطلاع کافی نداشته‌اند که این آشنایی به تدریج در حال شکل‌گیری است.

به تعبیر دیگر فارغ از توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت می‌توان گفت در وقوع حوادث، تفاوت چندانی حاصل نشده بلکه شاهد نوعی افزایش آگاهی عمومی نسبت به وظایف آتش نشانی بوده‌ایم.

 

کاهش سه ثانیه‌ای متوسط زمان رسیدن به محل حادثه

 با وجود عملکرد مناسب و به هنگام مأموران آتش‌نشانی، می‌توان با افزایش تعداد ایستگاه‌ها از پنج به هفت ایستگاه شرایط مناسب تری را برای خدمت رسانی سریع‌تر و شایسته تر به شهروندان فراهم آورد.

 

رشد 22 درصدی اماکن دارای بیمه آتش سوزی

 با وجود آنکه این رشد نشان دهنده نفوذ توسعه بیمه در فرهنگ عمومی است اما نکته نگران کننده آن است که بر اساس آخرین آمار، تنها 11 درصد اماکن از بیمه آتش سوزی و حوادث برخوردارند.

این آمار از این منظر هشداردهنده است که در صورت وقوع حادثه و نبودن محملی برای جبران خسارت، نه تنها فرد حادثه دیده دچار مشکل می‌شود بلکه آسیب های اجتماعی به دنبال آن رخ خواهد داد.

 

افزایش 9 درصدی نجات یافتگان/ کاهش 22 درصدی جان باختگان

 یکی از مهم ترین دغدغه های خدمتگزاران شهروندان کاشانی در سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، بهره گیری از تمام ظرفیت‌ها و امکانات برای ارائه بهترین خدمات در زمینه نجات حادثه دیدگان آتش سوزی‌ها و حوادث است که با وجود رشد و روند صعودی در این مسیر اما همچنان به دنبال ارتقای کیفی و کمی خود هستیم.

54 درصد آتش سوزی‌‌ها، عمدی بوده است

 تعریف آتش‌سوزی عمدی، دخالت اراده در وقوع حادثه است و علاوه بر بی احتیاطی عامدانه، عواملی مانند ناهنجاری های اجتماعی، ساده انگاری برخی مسائل، ضعف فرهنگ ایمنی بخشی از شهروندان و...در بروز آن نقش داشته‌اند.

 

رشد سه برابری آتش سوزی در واحدهای آموزشی

 گرچه تعداد کل وقوع این آتش سوزی ها،  هنور در سال به عدد دو رقمی نرسیده اما روند افزایشی آن که حاکی از ضعف در سیستم برق رسانی و البته وضعیت نامناسب ایمنی در تعداد زیادی از مدارس بوده بسیار تأمل برانگیز است.

 

افزایش 12 درصدی آتش سوزی در خودرو و موتورسیکلت

 در صورتی که وسایل نقلیه از استاندارد کافی و شرایط ایمنی حداقلی برخوردار بوده و فرآیند معاینه خودرو نیز به شکل صحیح انجام گیرد، دیگر نقص فنی در سیستم برق رسانی به عنوان عامل اصلی بروز آتش سوزی در این موارد، نمی تواند چنین حوادثی را ایجاد کند.

 

کاهش 12 درصدی نشت گاز شهری و انتشار گاز مونواکسید کربن

 این کاهش خوشحال کننده به دنبال بالارفتن سطح آگاهی شهروندان حاصل شده است که آن هم در نتیجه افزایش آموزش های عمومی  و ارائه هشدارهای لازم نسبت به خطرات ناشی از بی توجهی در خصوص نکات ایمنی نصب وسایل گرمایشی و اتصالات آن بوده است.

 با ضعف قانونی در امر پیشگیری مواجه هستیم/واحدهای صنعتی ملزم به دریافت تأییدیه ایمنی شوند

  پس از نگاهی گذرا به آمار سال 96، درباره مسائل مختلف حوزه ایمنی شهر کاشان، با محمد مسعود چایچی در مورد مسائل مبتلابه حوزه ایمنی شهر هم سخن شدیم؛ آنچه می‌خوانید بخش دوم صحبت های مرد شماره یک بخش ایمنی مدیریت شهری با محوریت موضوع نظارت و #پیشگیری است:

 به نظر شما «پیشگیری» به عنوان  یکی از مهم‌ترین چالش‌های همیشگی حوزه ایمنی، چه وضعیتی در شرایط کنونی شهرمان دارد؟

 متأسفانه هنوز پیشگیری به عنوان یک باور و اصل ضروری برای شهروندان مورد پذیرش قرار نگرفته است حال آنکه، این موضوع با توجه به محدودیت منابع، امکانات و البته حساسیت و تنگنای زمانی پس از وقوع حادثه، یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر محسوب می‌شود.

 البته در کنار مردم، سازمان‌ها و ارگان‌ها هم باید با هم‌افزایی بیشتر نسبت به ترویج این اصل به عنوان یک فرهنگ فعالیت مضاعفی داشته باشند و علاوه بر این ها، بعضی از ضعف ها و خلأهای قانونی  می تواند با بازنگری و اصلاح برطرف شود.

 

برنامه مشخص تان برای بهبود این شاخص در مدیریت شهری چه بوده است؟

 به طور طبیعی، آموزش عمومی و ارتقای سطح آگاهی به عنوان یکی از مهم‌ترین رویکردها و برنامه های حوزه ایمنی شهرداری مطرح است.

در این راستا، برنامه های آموزشی متعددی برای اقشار و بخش های مختلف اجرا شده که شامل مواردی نظیر مدارس و موسسات آموزش عالی، ادارات، نهادها و ارگان‌ها، اصناف و بازاریان، کانون های فرهنگی و مذهبی،خانه های تاریخی، هتل ها و اقامتگاه ها، پایگاه های بسیج و...می شود؛ تعداد آموزش دیدگان در یک سال اخیر حدود 24 هزار نفر بوده است.

 

در حوزه نظارت به عنوان ابزار پیشگیرانه دیگر چه اقداماتی صورت گرفته است؟

کارشناسان آتش نشانی به طور مستمر در طول سال در اماکن شهری با کاربری‌های مختلف مشغول بررسی ساختار ایمنی هستند و اماکن آموزشی، مکان های مذهبی، مجتمع های تجاری، واحدهای صنعتی و آپارتمان های برخوردار از آمار بالای ساکنان از جمله محل های مورد بازدید متعدد مأموران آتش نشانی به شمار می روند.

 بر این اساس حدود یک هزار بازدید فنی و ایمنی از اماکن مختلف شهری در سال اخیر صورت گرفته که در نهایت موجب صدور 700  دستورالعمل ایمنی، 200 مورد اخطاریه اماکن ناایمن، 130 تأییدیه ایمنی، 110 مورد گزارش علت یابی حریق و 35 مورد تأییدیه وقوع آتش سوزی و حادثه بوده است.

چرا با وجود این بازدیدهای مستمر، این رویکرد پیشگیرانه به کاهش حوادث نمی انجامد؟

 در اینجا غیر از سهل انگاری و خطای نیروی انسانی، باید به ضعف و خلأهای قانونی نیز اذعان کرد به عنوان مثال به موضوع واحدهای صنعتی واقع در شهرک ها اشاره می کنم؛ بر طبق قانون مجوز احداث و بهره برداری از این شهرک ها نه در اختیار شهرداری بلکه برعهده شرکت شهرک های صنعتی است و با وجود پیش بینی واحد آتش نشانی و ایمنی برای این واحدها، به دلیل ضعف امکانات و حتی ساختار ایمنی شاهد وقوع #حوادث و آتش سوزی ها در این مکان ها هستیم که در نهایت انتظار و درخواست از حوزه #ایمنی مدیریت شهری برای مقابله با آن می شود.

 مشکل آنجاست که به دلیل عدم دریافت مجوز، هیچ گونه پیشینه ای در مورد نقشه های تأسیسات و میزان استاندارد بودن شرایط ایمنی در دسترس سازمان آتش نشانی وجود ندارد و تنها حوادث پیش آمده برای این واحدها دامن گیر بخش ایمنی شهری می شود.

 پس از مکاتبه با فرمانداری و استانداری مقرر شد این موضوع در دستور کار شورای هماهنگی مدیریت بحران قرار گیرد که بر اساس آن واحدهای صنعتی از سوی شهرک ها در هنگام احداث به سازمان آتش نشانی برای تنظیم و تدوین ضوابط ایمنی و بررسی نقشه های تأسیسات و معماری ارجاع گردیده و واحدهای موجود نیز ملزم به دریافت تأییدیه ایمنی شوند.

 

ضعف قانونی در حوزه ایمنی تنها به این نمونه محدود می شود؟ 

البته که نه! اگر نگاهی به واحدهای صنفی هم بیاندازید با چنین چالشی مواجه هستیم. مجوز کارگاه ها و واحدهای صنفی برای صدور یا تمدید نیازمند دریافت تأییدیه از مراجع سلامت و بهداشت، اماکن، نیروی انتظامی و... هستند اما در خصوص موضوع ایمنی -که به طور یقین اهمیت کمتری از سایر موارد ندارد و حتی تبعات ناگوارتری را به همراه خود می آورد-توجهی نشده و تلاشی برای رفع دغدغه های حوزه ایمنی مدیریت شهری صورت نمی گیرد.

 اداره صنعت، معدن، تجارت الزامی برای ارجاع این واحدها به سازمان آتش نشانی در دستور کار ندارد، هیچ تعهد ایمنی مشخصی برای مجموعه های صنفی وجود ندارد و هیچ سازوکار معینی برای تدوین و نظارت بر ایمنی واحدها در دسترس نیست.

 بنابراین با وجود مشاهده وضعیت ناایمن صنوف و کارگاه های صنفی، در حال حاضر بستر قانونی مناسبی برای اصلاح آن مهیا نیست.

 

وضعیت ایمنی واحدهای آموزشی چگونه است؟

بر اساس قانون، مدارس و واحدهای آموزشی برای احداث، پروانه از شهرداری دریافت نمی کنند و تنها کدارتفاعی و بَرِ احداثی می گیرند بنابراین امکان اولیه نظارتی در مرحله ساخت وجود ندارد.

 در مورد واحدهای آموزشی قدیمی هم به طور طبیعی با ضعف در ساختار و مشکلات ایمنی متعدد روبرو هستیم که با توجه به کمبود اعتبارات و تنگناهای مالی، مدارس نمی توانند نسبت به رفع تمام آنها اقدام کنند.

 اما در مورد مدارس جدیدالاحداث، از اداره نوسازی مدارس و مجمع خیرین مدرسه ساز درخواست کرده ایم که نقشه ها قبل از آغاز مرحله ساخت، ضوابط و تأییدیه ایمنی را دریافت کنند.

 

شرایط ایمنی اماکن مذهبی در چه وضعیتی قرار دارد؟

 برخی از مساجد، حسینیه ها، اماکن مذهبی و تکایا به دلیل نبود متولی مشخص و فردی پاسخگو نیز با چالش های ایمنی دست و پنجه نرم می کنند.

این دغدغه با توجه به استفاده مکرر شهروندان دارالمومنین از این مکان ها در مناسبت های مختلف، بیش از پیش حس می شود و نیازمند توجه جدی و اهتمام کافی برای اصلاح نقص ایمنی تجهیزات آن است.

 

به مجتمع های تجاری اشاره کنیم، مکان هایی که اتفاقات اخیر نشان دهنده مشکل اساسی در وضعیت ایمنی آنهاست؟

 بله! پس از انجام یک فرآیند ارزشیابی و ارزیابی از وضعیت 50 مجتمع تجاری و اداری، این نتیجه حاصل شد که بسیاری از آن ها دچار اشکالات عدیده ایمنی و ساختار ضعیف در این حوزه هستند.

 نبود سیستم اعلام و اطفاء حریق یکی از مهم ترین معضلات مشترک ایمنی این مجتمع ها به شمار می رود و شاید تنها تعداد کمی از این مکان ها تنها دارای سیستم اعلام حریق باشند.

 

به بخش تجهیزات سازمان آتش نشانی برسیم؛ وضعیت‌تان از این منظر چگونه است؟

 تأمین تجهیزات آتش نشانی متأسفانه عمدتا تحیهزات تخصصی وارداتی بوده و با توجه به ارز آزاد در این بخش، از قیمت بالایی برخوردار است و از طرف دیگر شهرداری با توجه به عدم تحقق درآمدها در وضعیت اقتصادی خاصی به سر می‌برد.با این وجود سازمان آتش‌نشانی کاشان به عنوان نخستین شهر و مجموعه در کشور در طرح نوسازی حمل و نقل درون شهری که توسط وزارت کشور اعلام شد، شرکت و ثبت نام کرد.

 بر این اساس سازمان آتش‌نشانی کاشان خرید حداقل دو دستگاه خودرو اطفائیه سنگین، سه دستگاه خودرو امدادی سبک و یک خودرو اطفائیه حامل نردبان هیدرولیک 32 متری را در دستور کار قرار داد که قرارداد آن دی ماه سال 96 بین آتش نشانی کاشان، سازمان شهرداری‌‌ها، اتحادیه اتوبوسرانی و شرکت سازنده در قالب تفاهم‌نامه چندجانبه به امضا رسید و سپس مراحل معرفی به بانک و انجام مراحل خرید آن بر مبنای اقساط 5 ساله صورت پذیرفت که اکنون در مرحله اجرای فرآیند بانکی قرار دارد.

 ارزش جمع موارد قرارداد به ارزش حدودی 8 میلیارد تومان است که انتظار می‌رود دولت با توجه به تبلیغات گسترده بحث نوسازی ناوگان درون شهری به وعده خود عمل کرده و از پیشگامی کاشان در این عرصه حمایت نماید و هر چه زودتر نسبت به دریافت ناوگان درخواستی اقدام شود.

 

در حوزه تجهیزات انفرادی چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

 ابتدا باید یادآوری کنم اقدام به خریداری خودروی اطفائیه سبک شده است که به زودی وارد ناوگان می‌شود اما در مورد تجهیزات انفرادی که بسیار بخش مهم حوزه امدادرسانی است با وجود بضاعت اندک اقلام تجهیزاتی خریداری شده و موارد مانند لباس، دستگاه تنفس، ادوات ایمنی به همراه تجهیزات نجات کوهستان، نجات از ارتفاع، چاه، حریق فضای بسته و...در فهرست خرید موارد ایمنی سازمان مشاهده می‌شود.

 

مهم‌ترین چالشی که در این بخش با آن مواجه هستید چیست؟

 طبیعتا گران بودن تجهیزات که آن هم ناشی از وارداتی بودن اقلام است می‌تواند مهم‌ترین مسئله در این زمینه محسوب شود به عنوان نمونه خودرو حامل نردبان هیدرولیکی حدود 6 میلیارد تومان هزینه دربردارد که بدون کمک دولت و مجموعه‌های بالادستی، تأمین آن توسط شهرداری و آتش‌نشانی امکانپذیر نیست.

 

از منظر تجهیزاتی در حوزه ایمنی شهر در چه وضعیتی قرار داریم؟

 در بخش تجهیزات نمی‌توان ادعا کرد که به نقطه تکامل رسیدیم و فقط می‌توان گفت وضعیت نسبت به قبل بهتر شده است یا خیر. که آن هم باید با توجه به اقتضائات هر شهر و ظرفیت‌های هر نهاد ارزیابی شود.

 

به بحث اقتضائات و شرایط اشاره کردید، کاشان دارای چه مختصاتی از منظر ایمنی است؟

 با توجه به تراکم پایین شهر و گستره حدود 7 هزار هکتاری، تمام خدمات شهری به خصوص خدمات ایمنی برای منطقه گران تمام می‌شود؛ از آنجا که خدمت‌رسانی در حوزه ایمنی به زمان و مکان وابسته است پهناورتر شدن موقعیت ارائه خدمات، بر روی دو مولفه زمانی و مکانی تأثیر می‌گذارد به این معنا که هر چه شهر بزرگ‌تر شود فاصله رسیدن به محل حادثه بیشتر و زمان مورد نیاز برای مقابله با آن افزایش می‌یابد که به هیچ وجه قابل قبول نیست. بنابراین برای پاسخ‌دهی مناسب نیازمند ایستگاه‌های بیشتر و در نتیجه هزینه بالاتر هستیم.

 

نظام درآمدی آتش‌نشانی در سال 97 چگونه است؟

 تغییراتی در نظام درآمدی سازمان و عوارض ایمنی ایجاد شده که بر اساس مصوبه شورا بوده و به تأیید استانداری نیز رسیده است.این عوارض در زمان صدور پروانه و پایان کار و دریافت تأییدیه عدم خلاف احداث از شهروندان دریافت می‌شود.

 نکته قابل توجه در زمینه عوارض مذکور آن است که برخلاف گذشته که تمام مناطق بدون توجه به موقعیت و مرغوبیت مکانی نسبت به پرداخت عوارض اقدام می‌کردند در سال جدید این عوارض به عنوان بخش کوچکی از مجموع عوارض دریافت گردیده که درصد ناچیزی از آن را شامل می‌شود.

 همچنین دستورالعمل «بهای ایمنی خدمات » تدوین شده که به صورت سالیانه و در قالب قبض به ساکنین در شهر ارائه می‌شود. 

 

 


برچسب ها

نظرات:

ارسال نظر

لطفاً نظر خود را در مورد این مطلب ارسال فرمایید.

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیریت پورتال منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

آخــرین خبــرها
بازسازی بازارچه سردار/ طراحی و احداث آمفی‌تئاتر روباز عملیات عمرانی منطقه دو در فاز پیشرفت قرار گرفت اجرای 30 پروژه فعال در سه منطقه شهری/ایستگاه ‌آتش‌نشانی راوند احداث می‎شود بیش ازسه میلیون مترمربع چمن زنی در سطح منطقه فرهنگ عمومی ریشه در آموزه ها و باورهای دینی دارد خدمت در شهرداری وطیفه ای سنگین و خطیر خبرنگاران در حقیقت به لحظات ماندگاری می بخشند/ حمایت از رسانه ابزاری برای جامعه پذیری است تعامل سازمان فرهنگی ورزشی کاشان با باغ کتاب تهران آتش نشانان کاشانی چاه کن۲۰ساله را نجات دادند ثبت و پاسخگویی بیش از 900 پیام و درخواست مردمی در سامانه137
اخبار تصویری
اجرای 30 پروژه فعال در سه منطقه شهری/ایستگاه ‌آتش‌نشانی راوند احداث می‎شود عملیات عمرانی منطقه دو در فاز پیشرفت قرار گرفت بازسازی بازارچه سردار/ طراحی و احداث آمفی‌تئاتر روباز بازدید اساتید خارجی زبان فارسی از شهر سهراب سپهری آزادسازی 12 پلاک در مهمترین قطب خرید شهر ثبت و پاسخگویی بیش از 900 پیام و درخواست مردمی در سامانه137 آتش نشانان کاشانی چاه کن۲۰ساله را نجات دادند آزادسازی ملکی با ارزش بیش از 9میلیارد ریال بهره برداری از میدان ذوالفقار با پنج میلیارد ریال اعتبار اهدای خون آتش نشانان کاشانی به مناسبت هفته انتقال خون
پربازدیدترین خبرها
آزادسازی 12 پلاک در مهمترین قطب خرید شهر بازدید اساتید خارجی زبان فارسی از شهر سهراب سپهری بهره برداری از میدان ذوالفقار با پنج میلیارد ریال اعتبار نزدیک به سه هزار پیام ثبت شده در سه ماه نخست سال مبنی بر مباحث نگهداشت شهر بهسازی پیاده رو خیابان طالقانی با 1800 مترمربع کف فرش ثبت و پاسخگویی بیش از 900 پیام و درخواست مردمی در سامانه137 اهدای بیش از 6 هزار سی سی خون توسط کارکنان سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان آتش نشانان کاشانی چاه کن۲۰ساله را نجات دادند اهدای خون آتش نشانان کاشانی به مناسبت هفته انتقال خون آزادسازی ملکی با ارزش بیش از 9میلیارد ریال